Wednesday, October 17, 2012

Sambutan Hari Ibu: Ibadat atau Adat


TUGASAN BLOG SIW 505

SAMBUTAN HARI IBU: IBADAT ATAU ADAT

Mohd Syahmi Bin Mohd Miswan
Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan (Pengurusan Pembangunan Islam)
No. Matrik: P-SM0137/12


Apabila membicarakan tentang sambutan atau perayaan maka akan timbul beberapa perkara yang perlu kita ambil berat dan titik beratkan, tujuannya adalah untuk memastikan perkara tersebut menepati segala tuntutan yang telah ditetapkan oleh syarak.

Setiap sambutan atau perayaan matlamatnya adalah untuk melahirkan rasa kegembiraan disebabkan sesuatu peristiwa atau kerana seseorang individu. Maka tidak menjadi perbahasan dari sudut kebenaran untuk melaksanakannya jika ia adalah satu syariat yang jelas diturunkan oleh Allah SWT sebagai satu perintah agar manusia melaksanakannya seperti sambutan Hari Raya dan sebagainya. Namun disana ada juga beberapa sambutan yang disambut pada masa kini,dan ia tidak disebut secara jelas di dalam Al-Qur’an ataupun hadis-hadis Nabi SAW serta tidak berlaku pada zaman baginda SAW. Antaranya ialah sambutan hari ibu yang telah menjadi amalan tradisi masyarakat dunia hari ini menyambutnya dengan pelbagai cara dan bentuk. 

Untuk menghasilkan satu perbahasan yang matang, maka perlu mengkaji beberapa perkara yang menjadi faktor penting berkaitan dengan sambutan tersebut, antaranya tarikh, peristiwa dan juga individu yang menyebabkan wujudnya sambutan Hari Ibu tersebut.

Hari Ibu disambut pada Ahad ke-2 bulan Mei setiap tahun oleh kebanyakan penduduk di seluruh dunia, termasuk masyarakat di Malaysia. Secara umumnya umat Islam tanpa usul periksa menerima bulat-bulat apa yang diperkenal dan dianjurkan oleh dunia Barat. Tahukah anda sejarah bermulanya Hari Ibu?

Terdapat pelbagai sejarah asal-usul sambutan Hari Ibu ini disambut. Di Eropah, satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir daripada adat pemujaan ibu pada masa Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele (Anthony, 1988), ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac. Orang Rom Purba juga menyambut suatu perayaan yang bernama Matronalia bagi memperingati Dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini.

Orang-orang Greece pula menganggap Hari Ibu sebagai perayaan musim bunga dan penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600, orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai “Mothering Sunday”(SCFI, t.t). Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari sama ada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa a.s atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan dalam fahaman kristian.

Perayaan ini bersamaan hari kenduri persembahan Jesus di Kuil dalam mazhab Ortodoks Timur. Oleh sebab Theotokos (Ibu Tuhan) amat penting dalam perayaan ini kerana membawa Christ ke Kuil Jerusalem, perayaan ini dikaitkan dengan ibu. Namun begitu, kini ramai orang Greece cenderung menyambut Hari Ibu mengikut negara Barat yang lain.

Dalam tempoh tersebut, kebanyakan rakyat England yang fakir dan miskin akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.



Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memulihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

Di Amerika Syarikat pula, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi “The Battle Hymn of The Republic” (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan “Hallelujah” dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother’s Church di Grafton, West Virginia agar meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

Anna Jarvis dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

Sambutan Hari Ibu juga disambut pada hari yang berbeza-beza di sebelah Asia kerana berbagai macam sumber asal-usulnya. Di China, Hari ibu disambut sebagai memperingati Meng Mu, ibu kepada Mencius (Caroline, t.t). Di Thailand dirai sempena hari keputeraan Ratu Sirikit Kitiyakara pada 12 Ogos (Meoriszwan, t.t). Manakala 1 Jun di Mongolia adalah Hari Ibu dan pada Kanak-kanak Sedunia juga disambut serentak. Mongolia adalah satu-satunya negara yang menyambut Hari Ibu dua kali setahun.

Terdapat beberapa pendapat dalam menyatakan hukum menyambut Hari Ibu ini. Para ulama juga berselisih pandangan mengenai persoalan hukum meraikan ‘Hari Ibu’ ini. Sesetengah ulama mengatakan ianya bersifat bid’ah atau berdosa malahan ada yang ekstrem sehingga mengharamkannya. Memang benar ianya bid'ah dan haram sekiranya iktikad dan niat untuk meniru dan meraikan budaya-budaya orang bukan Islam.

Dan penjelasan berkenaan bid’ah, boleh rujuk kepada artikel bertajuk “Nabi SAW Tidak Pernah Lakukan: Hujah Atau Tidak” yang ditulis dalam blog Persatuan Mahasiswa Republik Mesir (PMRAM).

Manakala Profesor Tafsir dan Ilmu al-Quran di Universiti Al-Azhar, Dr Muhammad Bakar Ismail, berpandangan sambutan Hari Ibu adalah harus kerana meraikan serta memuliakan ibu seperti pada Hari Ibu adalah bid’ah dalam perkara adat dan bukan ibadat (Norusuhada Tahir, 2012). 

Bid’ah dalam adat adalah tidak disuruh oleh Islam dan tidak juga dilarang kecuali ia menghubungkan dengan agama daripada dekat atau jauh. Jika adat ini lahir daripada pengiktirafan kepada kemurnian dan menyeru kepada berlaku baik dan ihsan kepada orang yang berhak mendapat kebaikan seperti ibu, bapa, datuk dan nenek, maka Islam memberkati dan memperakui adat sebegini.

Manakala jika adat ini lahir daripada perkara sebaliknya, dan melakukannya juga membabitkan perkara yang buruk dan dilarang Islam seperti pemborosan, pembaziran, kelalaian dan berbangga-bangga, maka Islam melarang daripadanya.

Jika dilihat dari segi keharusan sambutan ini, ia lebih banyak membawa kebaikan. Pertamanya, sesuatu perbuatan itu mestilah disertakan dengan niat yang baik. Walaupun amalan itu pada asasnya harus, namun ia boleh menjadi haram apabila disertai niat yang bertentang syariat.

Menurut Dr Yusuf al-Qaradhawi: “Hari Ibu ini timbul kerana pihak orientalis atau doktrin barat memikirkan inilah cara terbaik untuk menarik minat anak remaja barat menghormati orang tua mereka.” 

Umumnya kita tahu masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan dan mengkhususkan hari-hari tertentu dapat memupuk remaja mereka menyayangi dan menghormati orang tua mereka. Di sini, ditakuti orang Islam mengikut budaya barat ini secara buta-tuli dari segi cara sambutan dan adab pergaulan ketika sambutan serta tidak mempedulikan nilai Islam dalam meraikannya.

Persoalan yang dibangkitkan di sini adalah mengapa perlu diadakan atau diiktikadkan hanya satu hari untuk hari ibu? Adakah satu hari itu  saja dia jadi ibu kita?  Adilkah kita perlakukan begitu kepada insan yang mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari, kemudian berjerit perih dan bertarung nyawa melahirkan kita, seterusnya berjaga malam menjaga ketika sakit kemudian memenuhi apa saja kehendak kita bagai menatang minyak yang penuh, tiba-tiba kita hanya meraikan kemulian mereka hanya sehari. Hari-hari lain, kita diam membisu, tidak menghubungi dan tidak ada lagi penghargaan buat ibu.



Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).  
(Surah al-Isra’, ayat 23) 

Secara epistemologi dan tasawurnya, kedudukan ibu sangat mulia di sisi Islam. Pelbagai cabaran terpaksa ditempuh ibu demi membesarkan kita. Sepatutnya disambut hari ibu sekerap mungkin sama ada setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun kerana setiap hari adalah hari ibu. Raikanlah dengan setulus ikhlas terhadap insan mulia tersebut.

Dengan termaktubnya Hari Ibu. Seharusnya dijadikan hari peringatan atau perayaan terhadap peranan seorang ibu dalam keluarganya, baik untuk suami, anak-anak, mahupun sesama manusia.

Ada bagus dan baiknya diadakan sambutan hari ibu ini, sekurang-kurangnya boleh juga menyedarkan ‘Si Tanggang Moden’ yang sibuk dengan sahabat, rakan perniagaan atau tugas seharian dan orang ramai akan lebih mengenang dan menghargai jasa pengorbanan ibu.

Ibu mempunyai hak terhadap anak-anak dari segala aspek. Pengorbanan ibu kepada anak itu tidak mungkin dapat dibalas dengan wang ringgit dan kemewahan semata-mata. Oleh itu, wajib anak berbuat baik dan berbakti kepada ibu mereka terutama selepas meningkat dewasa dan bukannya menjadi anak yang ‘seperti kacang lupakan kulit’.
Firman Allah SWT:

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (supaya berbuat baik) kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandungkannya dengan keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu, hanya kepada Aku kembalimu.” (Surah Lukman, ayat 14)

Islam meletakkan ibu ditempat yang paling selayaknya, begitu juga dengan bapa. Jika Syurga Ibu atau isteri di bawah kaki Ayah atau suami, tetapi dengan keinsafan yang lebih menebal. Tanpa ibu, siapalah kita. ‘Syurga anak itu adalah di bawah tapak kaki Ibu’.

Seorang ibu berhak mengambil haknya terhadap anak-anaknya dan seseorang anak itu tidak boleh langsung mempertikaikan hak ibu dan bapa mereka terhadap dirinya. Jihad adalah perkara paling utama dalam Islam, namun kerana Ibu, jihad menjadi tempat kedua bagi seorang anak.

Perkara ini dikatakan sendiri oleh Rasulullah ketika ada seorang sahabat yang bernama Jahimah bertemu baginda untuk bertanyakan pandangan untuk ikut serta dalam ekspedisi jihad. Rasulullah bertanya, “Adakah kamu masih mempunyai ibu?” Jahimah menjawab:“Ya.” Lalu Rasulullah bersabda, “Tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya.” (Shahih Sunan al-Nasai, no: 3104)

Sambutan Hari Ibu adalah tanda pengiktirafan anak terhadap pengorbanan ibu kepada mereka dan sambutan yang dianjurkan bertujuan membahagiakan ibu.
Firman Allah SWT :

  وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَـٰنًا ۚ

 “Dan Tuhanmu telah mewajibkan supaya tidak menyembah selain dari-Nya dan berlaku baik kepada ibu bapa.” (Surah al-Isra’, ayat 23) 

Peringatan dan perayaan boleh dilakukan dengan membebas atau meringankan tugas ibu dari kerja domestik harian yang dianggap kononnya merupakan kewajibannya, seperti mendidik, menghantar anak-anak ke sekolah, memasak, mengemas dan urusan rumah tangga lainnya.

Hari Ibu juga boleh menjadi wasilah untuk merapatkan hubungan anak dengan ibu bapa serta mengeratkan hubungan sesama adik-beradik. Sebagai hari istimewa, semua ahli keluarga berkumpul dan dari situ terbitlah ikatan erat dan melahirkan suasana penuh kasih sayang sejati, saling mencintai antara satu sama lain.

Sambutan Hari Ibu yang memenuhi tuntutan Islam antaranya, sambutan yang dilakukan sebaik-baiknya secara sederhana, tidak melalaikan tanggungjawab seorang Muslim terhadap Allah SWT dan tidak bersifat membazir. Di samping itu, sebaik-baik sambutan adalah dengan mengadakan solat berjemaah bersama ahli keluarga, mengadakan majlis tahlil dan doa selamat, pesanan dan nasihat yang baik serta dalam suasana mahabbah.

Oleh itu, penting bagi masyarakat Islam membetulkan niat terlebih dulu dalam meraikan sambutan Hari Ibu ini supaya sambutan dirahmati dan tidak terkeluar daripada landasan syariat Islam yang digariskan Allah SWT untuk hambaNya.

Harus diingat, mengamalkan  dan mengikut budaya asing, terutamanya dalam meraikan hari-hari tertentu tanpa memaklumi atau memahami latar belakang dan sebab diadakan perayaan tersebut, sebenarnya akan menyebabkan umat Islam lebih ke arah kehancuran kerana ianya bukan sahaja mampu menjejaskan akhlak bahkan keimanan dan akidah, serta menjatuhkan maruah agama Islam itu sendiri. Umat Islam diseru agar tidak sesekali meniru budaya asing yang ternyata bercanggah apatah lagi ia turut menjerumuskan mereka ke lembah kemaksiatan. Adalah diharapkan  semoga dengan adanya garis panduan seperti ini akan dapat membantu umat Islam bagaimana untuk meraikan sambutan Hari Ibu, Bapa, Kekasih dan yang seumpamanya menurut perspektif Islam yang sebenar.


RUJUKAN


Anthony E. Smart, 1998, Cybele, diakses pada 5 Oktober 2012 daripada  
             http://www.pantheon.org/articles/c/cybele.html.
                                                                     
BC Gold Amanah, Hukum Sambut Hari Ibu, diakses pada 11 Oktober 2012 daripada http://www.bcgoldamanah.com/perkhidmatan/bank-artikel/176-hukum-meraikan-sambutan-hari-ibu.html

Caroline, t.t, Mothers Day in China, diakses pada 9 Oktober 2012 daripada http://www.articlesnatch.com/Article/-Mothers-Day-In-China-/1109589#.UHwjBq7z1OY
                     
Darululumonline, Hukum Sambut Hari Ibu, diakses pada 10 Oktober 2012 daripada http://darululumonline.wordpress.com/2012/05/06/hukum-sambut-hari-ibu/

Hafiz Firdaus, t.t, Ibubapa Menurut Al-Sunnah, diakses pada 12 Oktober 2012 daripada http://hafizfirdaus.com/ebook/Ayah_Ibu/ibubapa%20sunnah%203.htm 

Meoriszwan, t.t, Selamat Hari Ibu, diakses pada 10 Oktober 2012 daripada http://meoriszwan.blogspot.com/2011/05/selamat-hari-ibu.html

Norusuhada Tahir, 2012, Perbetul NiatTerlebih Dahulu Dalam Raikan Hari Ibu, diakses pada 10 Oktober 2012 daripada https://darululumonline.wordpress.com/2012/05/19/perbetul-niat-terlebih-dulu-dalam-raikan-hari-ibu/ 

Society for the Confluence of Festivals in India (SCFI), t.t, Mothering Sunday, diakses pada 9 Oktober 2012 daripada http://www.mothersdaycelebration.com/mothering-sunday.html 

Zuhaili Saiman, 2012, “Nabi SAW Tidak Pernah Lakukan: Hujah Atau Tidak”diakses pada  11 Oktober 2012 daripada http://www.manhal.pmram.org/2012/05/nabi-saw-tidak-pernah-lakukan-hujah.html

 
r


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...