Thursday, October 18, 2012

Bersikap Tenang, Jangan Tergesa-gesa



Dari Abu Qatadah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Apabila muazin telah iqamat untuk solat, maka janganlah kamu berdiri lebih dahulu, sebelum melihatku berdiri di hadapanmu dan hendaklah kamu bersikap tenang." (HR. Bukhari)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Apabila kamu mendengar iqamat, maka pergilah solat berjemaah dan hendaklah bersikap tenang dan tenteram, jangan tergesa-gesa. Dalam keadaan bagaimana saja pun mereka kamu dapati, maka solatlah kamu bersama mereka, mana yang kamu ketinggalan, sempurnakanlah kemudian." (HR Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, Nasaai & Ahmad)

Dari Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Tenanglah wahai Aisyah! Allah menyukai hal itu. Bersikap ramah dan sabarlah dalam setiap perkara." (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, "Sesungguhnya sesiapa yang memiliki dua sifat, nescaya dikasihi oleh ALLAH iaitu lemah lembut dan tenang". (HR Muslim)

Nabi saw. bersabda, "Gopoh-gapah itu dari amalan syaitan dan sifat tenang itu adalah dari Allah Taala". (HR Abu Ya’la dan Al-Baihaqi)

Nabi saw. bersabda, "Bukanlah kemuliaan itu dengan memakai pakaian cantik dan bersegak tetapi ia adalah dengan ketenangan, sopan santun dan merendah diri." (HR. Ad-Dailami)


~kuretomey~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...